The North Face NL Home
Winkelwagen

1966-1969Onze reis.

Genoemd naar de grilligste kant van de berg, heeft The North Face sinds 1966 avonturiers uitgerust om hun dromen te bereiken. Gedreven door de mantra Never Stop Exploring, inspireren onze expedities ons om de uiterste grenzen van prestaties en mogelijkheden te testen.

Onze reis.

1966Een culturele ontmoetingsplaats.

In 1966 gebruikte de jonge klimmer Doug Tompkins zijn spaargeld om een revolutie te ontketenen. Een bescheiden winkel in San Francisco werd al snel een culturele ontmoetingsplaats waar de Grateful Dead live speelde, de Beat Generation nieuwe ideeën deelde en waarin een groot aantal Amerikaanse klimmers een tussenstop maakte na het doorkruisen van Yosemite.

MEER INFO
Een culturele ontmoetingsplaats.

1969Het ontstaan van backpacken.

De Ruthsack werd ontwikkeld als een praktische oplossing voor omvangrijke spullen en was een van de eerste interne framerugzakken ooit gemaakt. De rugzak was lichtgewicht en ultra-functioneel en revolutioneerde het wandelen door het toegankelijk te maken voor iedereen. En zo is het “Backpacken,” zoals wij het kennen, ontstaan.

Het ontstaan van backpacken.

1970–1979Engagement gericht op de toekomst.

Vanaf de eerste dag hebben we het anders aangepakt. Van het hergebruiken van overtollige materialen uit het Vietnamtijdperk tot het pleiten voor behoud van de natuur, onze keuzes zijn gericht op het beschermen van de plaatsen waar we van houden. Dit engagement is onze drijfveer.

Engagement gericht op de toekomst.

1972Expeditie voor de aarde.

Een van onze eerste gesponsorde expedities was een 30-daagse tocht van 300 mijl over de rivieren Koyukuk en Itkillik onder leiding van avonturier Ned Gillette. Deze reis naar Alaska opende onze ogen voor de aanleg van de Alaska Oil Pipeline, wat leidde tot een gepubliceerd pleidooi in onze catalogus van 1967 van Friends of the Earth om de pijpleiding te stoppen en Alaska's wilde dieren te beschermen.

Expeditie voor de aarde.

1975Bescherming van de toekomst.

De Oval InTENTion is geïnspireerd door architect en uitvinder R. Buckminster “Bucky“ Fuller die de geodetische koepel uitvond. De introductie van deze koepelvormige tent betekende een revolutie voor de A-vormige tent. Deze nieuwe tentvorm is de eerste in zijn soort en biedt maximale efficiëntie met minimale materialen.

Bescherming van de toekomst.

1977De eerste echte bovenkleding.

Een streven om skiërs warm te houden in de zwaarste omstandigheden leidde tot de introductie van GORE-TEX®-producten in de bovenkledinglijn van The North Face: de eerste droge, ademende kleding voor alle omstandigheden.

De eerste echte bovenkleding.

1978Een plek voor vrouwen.

Het eerste vrouwelijke team beklimt de 25.504 voet hoge Annapurna, onder leiding van Arlene Blum. Dit was ook de eerste succesvolle Amerikaanse beklimming. Op de shirts en vlaggen van de tocht pronkte de mantra “A Woman's Place is on Top.”.

Een plek voor vrouwen.

1980-1989Het wandelpad is voor altijd.

Onze kleding heeft halfronden en culturen doorkruist en is een symbool geworden op trails, trottoirs en de hoogste plekken op aarde. Waar het ook opduikt, ons iconische Half Dome-logo is een stimulans om te vieren waar je bent geweest en je te laten inspireren door wat er nog voor je ligt.

Het wandelpad is voor altijd.

1983Hogere pistes.

Extreme Gear, met GORE-TEX®-materiaal, komt op de skikledingmarkt. Squaw Valley skiërs Scot Schmidt en de Egan broers testen de producten op hun expedities. Bekend als het “Extreme Team” zijn deze skiërs vaak te zien in de skifilms van Warren Miller.

Hogere pistes.

1985Bewegingsvrijheid in de bergen.

De Mountain-jas en -broek worden geïntroduceerd en bieden klimmers en trekkers hetzelfde niveau van comfort en beweging als skiërs. Met GORE-TEX® in elk item legt het pak de basis voor een hele lijn expeditiekleding ontwikkeld met GORE-TEX®-weerbescherming.

Bewegingsvrijheid in de bergen.

1986De Base Camp-tas.

De Base Camp-tas is gemaakt van bijna onverwoestbaar materiaal en ontworpen om overal mee naar toe te nemen. Hij reist nog steeds over de hele wereld, overleeft 's werelds ruigste bagageafhandelaars en wordt gedragen door dragers, yaks en kamelen naar elke regio op aarde.

De Base Camp-tas.

1989Een alliantie voor de planeet.

The North Face richt samen met REI, Patagonia en Kelty de Conservation Alliance op. Deze groep verdeelt zijn collectieve jaarlijkse lidmaatschapsbijdragen onder basisorganisaties die werken aan de bescherming van de laatste ongerepte natuurgebieden van Noord-Amerika.

Een alliantie voor de planeet.

1989Iconisch fleece.

De Denali-jas, een inritsbare fleece die compatibel is met de Mountain-jas, wordt meteen een icoon. Lichtgewicht, duurzaam en uitzonderlijk warm, overal waar deze jas wordt gedragen voel je de legende.

Iconisch fleece.

1990-1999Expeditie in actie.

Door spullen veel lichter en functioneler te maken, gaven we mensen de kans om veel verder te gaan.

– Jack Gilbert, VP of Sales and Marketing, 1968 – 1988

Expeditie in actie.

1990Trans-Antarctica-expeditie.

Een internationaal team maakt de eerste hondenslee-overtocht van Antarctica—een buitengewone fysieke prestatie van circa 6.500 onverbiddelijke kilometers.Hun missie was het bestuderen van klimaatverandering om bewustzijn te creëren voor het bedreigde milieu van Antarctica. Hun bovenkleding werd een fenomeen.

Trans-Antarctica-expeditie.

1991Steep Tech.

De eerste op atleten geïnspireerde skikledinglijn verovert de ski- en klimwereld op stormachtige wijze. Omschreven als “de motorcrosskleding van de bergen, ontworpen voor wie leeft, werkt en klimt in de bergen.

Steep Tech.

1992De Nuptse.

Nuptse is Tibetaans voor “westelijke piek”, ligt een mijl ten zuidwesten van Mt. Everest en wordt beschouwd als de westelijke piek van deze klimgoudmijn. Met een innovatieve constructie die het omlaag schuiven vermindert en de warmte verhoogt, wordt de Nuptse jacket meteen iconisch.

De Nuptse.

1994Het Himalayan-pak.

Deze donskleding met door tussenschotten gescheiden donsvakken voor klimmen op grote hoogte wordt de gouden norm in de wereld van zuurstofarme en poolomgevingen. Het brengt honderden ontdekkingsreizigers naar de hoogste en meest bevroren paden op aarde.

Het Himalayan-pak.

2000-2009Een Never Stop-mindset.

Het gaat niet om de afstand, maar om wat er vlak voor me te ontdekken valt.

– Alex Honnold, Teamatleet

Een Never Stop-mindset.

200650 marathons. 50 dagen.

Ultraloper Dean Karnazes voltooit een recordaantal van 50 marathons in 50 staten in 50 dagen. Hij eindigt met de New York City Marathon voordat hij nog eens 4900 km terugloopt naar San Francisco.

50 marathons. 50 dagen.

2006De zeven bergtoppen.

Kit DesLauriers wordt de eerste persoon die de top van elk continent skiet - de zeven toppen. Haar prestatie omvat een beklimming te voet en een afdaling op ski's van de Everest. USA Today noemt haar Everest-prestatie de “bekroning van een droom over zeven toppen”.

De zeven bergtoppen.

2006Vliegensvlug.

De Flight Series, een nieuwe ultralichte en ultrafunctionele lijn hardloopkleding wordt gelanceerd en vernieuwt hiermee de spelregels zoals de Oval InTENTion en Ruthsack dat een generatie eerder deden voor alpinisten.

Vliegensvlug.

2008Free the climb.

Alex Honnold verbaast de klimwereld met zijn vrije solo van de Moonlight Buttress in Zion National Park, UT. Vijf maanden later doet de 21-jarige de Regular Northwest Face (VI 5.12a, 23 pitches) op Half Dome in Yosemite National Park ook weer in een vrije solobeklimming, waarmee hij zijn status als klimlegende bevestigt.

Free the climb.

2010-2019Nieuwe vooruitgang.

Misschien redt God de koningin, maar alleen de mens kan de natuur redden.

– The North Face Catalog, 1968

Nieuwe vooruitgang.

2010Verken de toekomst.

The North Face lanceert het Explore Fund tijdens de 2010 Outdoor Nation Youth Summit in New York City, een subsidieprogramma met een initiële basis van 250.000 dollar (verhoogd tot 500.000 dollar in 2015). Het geld ondersteunt non-profitorganisaties die een diepere verbinding tussen mensen en de natuur willen creëren.

Verken de toekomst.

2011Op de top van Meru.

Conrad Anker, Jimmy Chin en Renan Ozturk doen de eerste beklimming van Shark's Fin op de 6.310 meter hoge Meru in India, die wordt beschouwd als een van de moeilijkste en gevaarlijkste toppen in de Himalaya. Drie keer eerder moest hetzelfde trio na 19 slopende dagen het onderspit delven. Deze keer bereikten ze met succes de top na 30 dagen klimmen.

Op de top van Meru.

2013Helpende had voor het freeskiën.

Met diepe wortels in de community van het freeskiën, kondigt The North Face in 2011 aan dat we onze steun een stap verder brengen door een achtjarige deal te tekenen als de stichtende partner van U.S. Freeskiing en de officiële leverancier van het U.S. Freeskiing Team.

Helpende had voor het freeskiën.

2013De lancering van ThermoBall.

Na vele tests op expedities, waaronder twee reizen naar Shark's Fin van de Meru en naar de Everest, lanceert The North Face ThermoBall, een nieuw type synthetische isolatie die de donsclusters dicht benadert.

De lancering van ThermoBall<sup>™</sup>.

2013Clothes the Loop.

Clothes the Loop slaat nieuwe wegen in voor duurzaamheid en circulariteit en biedt consumenten de mogelijkheid om kleding en schoeisel van elk merk, in elke staat, in te leveren bij winkels. Dit initiatief komt voort uit ons streven om de impact van onze producten op het milieu te verminderen.

Clothes the Loop.

2014Responsible Down Standard.

Met als doel een betere traceerbaarheid en dierenwelzijn in de donsindustrie, creëert The North Face de Responsible Down Standard en draagt deze over aan de Textile Exchange om wereldwijd te beheren. The North Face past deze kwaliteitsnorm toe en voldoet in 2016 aan de RDS-certificering.

Responsible Down Standard.

2017Een niveau hoger.

Op 3 juni 2017 beklimt Alex Honnold 'free solo' de Freeriderroute van El Capitan in drie uur en 56 minuten. Deze ontzagwekkende prestatie voor de mens wordt over de hele wereld gevierd en vastgelegd in de Oscarwinnende film “Free Solo”, geregisseerd door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi.

Een niveau hoger.

2017Walls Are Meant For Climbing

Global Climbing Day markeert het hoogtepunt van de Walls Are Meant For Climbing-campagne van The North Face, een wereldwijde beweging om mensen samen te brengen door de kracht en de gemeenschapszin van het klimmen.

Walls Are Meant For Climbing

2018Renewed gelanceerd.

The North Face Renewed is opgericht om een programma te ontwikkelen voor het vernieuwen, opknappen en recyclen van gebruikte kleding. Of het nu eerder gedragen, geretourneerd, beschadigd of defect is, wij inspecteren, wassen en knappen het op voor nieuwe avonturen.

Renewed gelanceerd.

2019Toekomst van bovenkleding.

FUTURELIGHT is ontwikkeld met behulp van innovatieve nanospinningtechnologie en biedt als eerste in zijn soort ademende, waterdichte bescherming. In tegenstelling tot conventionele membranen laat de nanostructuur van FUTURELIGHT lucht door.

Toekomst van bovenkleding.

2020-NuDe toekomst van exploratie.

Exploratie biedt een middel voor persoonlijke transformatie.

– Conrad Anker, Teamatleet

De toekomst van exploratie.

2021Dit is de Explore Fund Council.

De Explore Fund Council brengt deskundigen uit alle lagen van de bevolking samen om creatieve oplossingen te vinden voor alle manieren waarop mensen verkennen. In alle culturen en gemeenschappen neemt het Explore Fund drempels weg zodat iedereen naar buiten kan en kan genieten van de ervaring.

Dit is de Explore Fund Council.

2021De toekomst van de trails.

Onze meest innovatieve trailschoenentechnologie tot nu toe werd geïntroduceerd met VECTIV, een door atleten getest, in het lab bewezen technologiesysteem, ontworpen om de energie op de trail te maximaliseren. Een rockertussenzool afgestemd op een 3D-plaat steekt met kop en schouders uit boven wat er momenteel op de markt is en duwt je verder.

De toekomst van de trails.